Powroty sentymentalne – wyjątkowy koncert.

20 września 2016

Wyjątkowe spotkanie wyjątkowych ludzi – artyści silnie związani ze Zduńską Wolą wystąpią na jednej scenie we wspólnym koncercie: „Powroty sentymentalne”. Wydarzenie wyjątkowe pod względem sentymentalnym, ale przede wszystkim artystycznym odbędzie się w Ratuszu 09.10.

W koncercie organizowanym wspólnie ze Stowarzyszeniem Rozwoju Kultury i Młodzieży wystapią: Danuta Dudzińska, Wiesław Bednarek i Bogna Dulińska. Koncert z pewnością będzie obfitował w wiele sentymentalnych momentów związanych ze ścisłym związkiem artystów ze Zduńską Wolą. Jednak zgromadzenie na jednej scenie artystów tego formatu gwarantuje niezapomniane wrażenia artystyczne. Do zobaczenia w Ratuszu w niedzielę 9 października.

Cudze_plakat_A4_RGB

Danuta Dudzińska – swoje pierwsze kroki w muzycznej edukacji stawiała właśnie w Zduńskiej Woli, gdzie w 1982 roku skończyła miejscową szkołę muzyczną. Studia z wyróżnieniem ukończyła w 1992 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wokalno – Aktorskim w klasie śpiewu prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak. Uczestniczyła w kursach oratoryjno – kantatowych Wratislavia Cantans we Wrocławiu. Ukończyła Kurs Mistrzowski u niemieckiej śpiewaczki Ingrid Kremling. Brała udział w wielu konkursach. W Dusznikach Zdroju w 1992 roku otrzymała I wyróżnienie oraz nagrodę specjalną za wykonanie utworu kompozytora polskiego. Rok później zdobyła wyróżnienie na V Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu. Brała udział w Wielkim Tygodniu Młodych Muzyków w Schwetzingen 96, organizowanym przez Niemieckie Radio w Stuttgarcie.

Od 1996 roku solistka Teatru Wielkiego w Łodzi.

Ma w dorobku wiele partii operowych i operetkowych, m. in.: Donny Anny w Don Giovannim, Hrabiny w Weselu Figara, Pierwszej Damy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta, Lizy w Damie Pikowej P. Czajkowskiego, Elwiry w Ernanim, Leonory w Mocy przeznaczenia G. Verdiego, Micaeli w Carmen G. Bizeta, Cho – Cho – San w Madame Butterfly, Mimi w Cyganerii i Toscę w Tosca G. Pucciniego, partię tytułową w Hrabinie i Halce St. Moniuszki, Ulanę w Manru I. J. Paderewskiego, Saffi w Baronie cygańskim oraz Rosalindy w Zemście nietoperza J. Straussa, Laury w Studencie żebraku C. Millockera, Heleny w Polskiej krwi O. Nedbala i Basię w Krakowiakach i Góralach J. Stefaniego.

Repertuar sopranistki poszerza także muzyka kameralna i oratoryjna, m. in. takie dzieła, jak: Requiem, Msza Koronacyjna C – dur W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego, Stabat Mater G. B. Pergolesiego, A. Dworaka i G. Rossiniego, IX Symfonia L. van Beethovena, Petite Messe Solennelle G. Rossiniego, VIII Symfonia G. Mahlera, Missa Papae Johannes Pauli Secundo B. K. Przybylskiego (zostało dokonane nagranie płytowe podczas koncertu z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyr. A. Straszyńskiego), Sen nocy letniej F. Mendelssohna, Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint – Seansa.

Nagrała wiele audycji radiowych i telewizyjnych.
W 2002 roku otrzymała Dyplom Uznania od Ministra Kultury i Sztuki za rozpowszechnianie sztuki wokalnej.

Wiesław Bednarek – z pochodzenia zduńskowolanin, przez niemal ćwierć wieku był pierwszoplanowym barytonem w gronie solistów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a w latach 1979 – 1985 również Teatru Wielkiego w Łodzi. Podczas swej wieloletniej kariery wystąpił w około 1000 przedstawień na deskach macierzystego teatru, śpiewając największe role barytonowe światowego repertuaru operowego, jak chociażby tytułowe role w operach Verdiego: Nabucco, Makbet, Rigoletto, wielokrotnie uczestnicząc w premierowych spektaklach.

Jest pierwszym odtwórcą roli Nabucco w Polsce (Opera Śląska – 1983). Podczas licznych wojaży zaśpiewał w niemal wszystkich krajach Europy, w tym na deskach tak znakomitych teatrów jak Teatr Bolszoj w Moskwie, Staatsoper w Wiedniu, Komische i Staatsoper w Berlinie, Palais des Congres, Champs Elysees w Paryżu, Semperoper w Dreźnie, National Opera i Amfiteatr pod Akropolem w Atenach oraz w wielu innych miejscach jak: Jerozolima, Londyn, Bruksela, Helsinki, Haga, Amsterdam, Wilno itd.(w sumie około 700 występów zagranicznych).

Brał udział w słynnych światowych realizacjach Halki St. Moniuszki w reż. Marii Fołtyn w Brazylii i Japonii, a także otwarciu drugiego (po Seulu) teatru operowego w Korei – w spektaklu Traviaty G. Verdiego – u boku Izabelli Kłosińskiej (1992).

Uhonorowany nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury (1990 rok)

Po spektaklu Nabucco w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1996 roku, w którym wystąpił u bogu światowej sławy śpiewaczki Gheny Dymitrowej, dyrygujący tym przedstawieniem Anton Guadagno, który przez kilka dziesięcioleci prowadził operowe przedstawienia z takim artystami jak: Maria Callas, Renata Tebaldi, Franco Corelli, Mario del Monaco, czy inni najwybitniejsi śpiewacy II połowy XX wieku – nazwał publicznie Wiesława Bednarka „sensacyjnym barytonem”. Następstwem tych słów było pisemne zaproszenie przez najpotężniejszego włoskiego impresaria, na  światowe sceny operowe. Artysta docenił ten zaszczyt, jednak zdecydował się pozostać na rodzimej scenie muzycznej i dziś tej decyzji nie żałuje, twierdząc, że choć smak wielkiej sławy bywa miły, to tzw. „kariera” i życie na walizkach po prostu nie leżą w jego naturze – on najbardziej rozkwita tam, gdzie są jego korzenie.

Wiesław Bednarek, oprócz studiów muzycznych, ukończył magisterskie studia dziennikarskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowe Studium Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowo – biznes i zarządzanie w Międzynarodowej Szkole Menedżerów w Warszawie. Posiada tytuł naukowy doktora habilitowanego, a obszerne fragmenty jego pracy doktorskiej, określonej przez recenzującego ją, wybitnego polskiego śpiewaka i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza, jako najlepsze, ze znanych mu, opracowanie na temat pieśni Stanisława Moniuszki, zostały opublikowane w książce:Stanisław Moniuszko i jego podlaski rodowód – we współautorstwie z historykiem – prof. Józefem Maroszkiem.

Na początku 2011 roku nagrał płytę z romansami rosyjskimi, będącą integralną częścią jego pracy habilitacyjnej Romans rosyjski – moja fascynacja, która również wydana została w formie książkowej.

W tymże 2011 roku został odznaczony Odznaką Honorową PCK za koncertową działalność charytatywną.
Od kilkunastu lat jest stałym solistą Polskiej Opery Kameralnej, z którą od lat występuje  w corocznie odbywającym się Festiwalu Operowo-Operetkowym w Ciechocinku, gdzie podczas XIII edycji tego festiwalu w 2010 r. obchodził 35-lecie pracy artystycznej.

W roku akademickim 2012/2013 został prof. nadzw. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy obejmując tam klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim.

W 2013  roku został odznaczony przez Ministra Kultury Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis

W 2015 roku, podczas XVIII Festiwalu Operowo-Operetkowego w Ciechocinku obchodził jubileusz 40-lecia pracy atystycznej.

W tym samym, 2015 roku został odznaczony Honorową Odznaką za Zasługi dla Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych.

 

Bogna Dulińska – Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego i adiunkta Janusza Grzelązki). Podczas studiów uzyskała wiele nagród i wyróżnień: III nagroda na Uczelnianym Konkursie Mozartowskim w Łodzi (1983), dwukrotne stypendium II stopnia Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1985, 1987), III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (1986), stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki za osiągnięcia artystyczne (1988) oraz stypendium Krajowego Biura Koncertowego na przygotowanie do konkursów międzynarodowych (1988). Swoje umiejętności doskonaliła na Mistrzowskich Kursach Pianistycznych w Dusznikach Zdroju i Weimarze.

W 1988 roku została zatrudniona w Akademii Muzycznej w Łodzi w charakterze pianisty-akompaniatora w Katedrze Wokalistyki. Od 1998 roku współpracuje z Katedrą Instrumentów Dętych i Perkusyjnych. W 2005 roku nagrała płytę Arie i pieśni (z sopranistką Danutą Dudzińską-Wieczorek) z okazji 60-lecia Polskiego Instytutu Muzycznego. W 2005 roku otrzymała dyplom uznania za wyróżniający akompaniament na II Międzynarodowym Konkursie Fagotowo-Obojowym w Łodzi. Od 2006 roku współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, wykonując partię pierwszego fortepianu w operze Benjamina Brittena Mały Kominiarczyk.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą, zarówno jako solistka, jak i kameralistka (Niemcy, Japonia, Kanada, Szwecja, Francja, Stany Zjednoczone, Senegal, Maroko).