PROJEKCJA FILMU ,,POWIDOKI” (17:00), FINISAŻ WYSTAWY RYSUNKU I MALARSTWA UCZNIÓW I ABSOLWENTÓW PAŃSTWOWEGO LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH W ZDUŃSKIEJ WOLI

Kiedy:
18 październik 2020@16:30 – 19:30
2020-10-18T16:30:00+02:00
2020-10-18T19:30:00+02:00
Gdzie:
PL. WOLNOŚCI 26
ZDUŃSKOWLSKIE CENTRUM INTEGRACJI RATUSZ

Darmowa projekcja filmu „Powidoki” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Film opowiada historię charyzmatycznego malarza Władysława Strzemińskiego, prywatnie związanego z malarką Katarzyną Kobro – patronką zduńskowolskiego „Plastyka”.

Projekcja filmu odbędzie się w ramach Letniego Festiwalu Kulturalnego „Leżaki 2020”.

Zapraszamy Was wspólnie z Łodzią Filmową 

Od 29 września oglądać można prace malarskie i rysunkowe uczniów Liceum Sztuk Plastycznych w Zduńskiej Woli. Wystawa jest artystycznym wprowadzeniem do październikowej projekcji.

Finisaż wystawy zaplanowaliśmy przed seansem – 18 października o godzinie 16:30

Seans odbędzie się w sali widowiskowej Ratusza o godz. 17.00

Bezpłatne wejściówki czekają na Was do odbioru w kasie biletowej Ratusza.

 

———————————————————————————–

W 2020 roku mija 75 rocznica utworzenia powojennego przemysłu i szkolnictwa filmowego, których działalność przez dziesięciolecia przyczyniła się do powstania zaszczytnego określenia Łódź filmowa”. 5 grudnia 1945 roku przy ul. Łąkowej 29 w Łodzi powstało pierwsze filmowe atelier. To ono dało początek Wytwórni Filmów Fabularnych. Wtedy też rozpoczęła się produkcja słynnych „Zakazanych piosenek” w reżyserii Leonarda Buczkowskiego, który uznaje się za pierwszy polski powojenny film fabularny. Pamiętne kreacje stworzyli w nim Jerzy Duszyński oraz Danuta Szaflarska.

Kilka lat później oficjalną działalność rozpoczęła słynna “Filmówka”, Szkoła Filmowa w której przed laty studiowali prominentni przedstawiciele polskiej i światowej kinematografii, m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski, Jerzy Skolimowski czy Roman Polański. Nowe pokolenie reżyserów i reżyserek już piszę kolejny rozdział w bogatej historii Szkoły czego najlepszym dowodem sukces filmów wyprodukowanego przez reaktywowane Studio Indeks, czyli “Wieża. Jasny dzień oraz “Monument” Jagody Szelc.

O wielkości “Łodzi Filmowej” może zaświadczyć wiele prl-owskich produkcji, ale niewątpliwie jej mit został skonsolidowany za sprawą nominowanej do Oscara, epickiej superprodukcji “Ziemia obiecana” (1974) Andrzeja Wajdy. Drapieżna opowieść o historii pewnego interesu trzech przyjaciół (Karola, Maksa i Moryca) cechuje do dziś niezwykła aktualność – ten film, niczym magnes, przyciąga i zauracza kolejne pokolenia widzów. Nominowane do Oscara widowisko pozostaje jedną z najciekawszych interpretacji miasta Łodzi na dużym ekranie.

Marka “Łodzi Filmowej” przetrwała przez lata, o czym najlepiej świadczą międzynarodowe sukcesy firmy producenckiej Opus Film z “Idą(pierwszy Oscar dla polskiej kinematografii w kategorii najlepszy film zagraniczny, (2013) oraz “Zimną wojnąPawła Pawlikowskiego na czele (2018).

Warto zauważyć, że „Łódź Filmowa” to nie tylko kino fabularne, lecz także animacja i filmowy eksperyment. W 1983 roku Oscara otrzymał zrealizowany w Łodzi legendarny, awangardowy film “Tango” Zbigniewa Rybczyńskiego. W pierwszej dekadzie XXI w. w koprodukcji polsko-brytyjskiej powstał w niej zaś – również nagrodzony Oscarem – „Piotruś i wilk” w reżyserii Suzie Tempelton (2006).

Jak podkreśla Sławomir Fijałkowski, prezes Stowarzyszenia Łódź Filmowa”: »Łódź to nie tylko “miasto filmu”, lecz także “miasto Oscarów”. Mało kto wie, że w Łodzi można doktnąć prestiżową nagrodę Amerykańskiej Akademii – genialny pianista Artur Rubinstein otrzymał go za rolę w autobiograficznym dokumencie “Umiłowanie życia” (1969), a jego żona Aniela Młynarska-Rubinstein po latach zdecydowała się przekazać statuetkę do Muzeum Miasta Łodzi. Jest to niesamowita historia, mało znana w historii kina. Środowisko Łodzi Filmowej dało początek wielu inicjatywom i produkcjom, o których warto mówić, warto przypominać i tym samym zachęcać do odwiedzania miasta. Historia filmowej Łodzi jest ciągle otwarta i czeka na odkrycie«.

 

 

Inne artykuły

Przejdź do treści