Spektakl ,,Plateau” w wykonaniu Teatru Rozbark

Połączenie tańca i teatru, starego bawoła w nowych baletkach i dzika ze skrzydłami – to najnowsze dzieło polskiego choreografa Macieja Kuźmińskiego i reżysera emigranta z USA Paula Bargetto.

PLATOU PLAKAT Z LOGO 419x600

 

Wynikiem ich kolaboracji jest spektakl ,,Plateau” w wykonaniu Teatru ROZBARK. Spektakl napięty, jak lina linoskoczka, który gardzi strachem, który skacze odważnie nad przepaścią i śmieje się z lekka pogardą by – mamy nadzieję – zapewnić Państwu rozrywkę najwyższego lotu.

Ale najpierw musimy Was ostrzec. Choć puszczamy oko – ta gra nie jest zabawą.

Żyjemy bowiem w bardzo niepewnych czasach, a płaskowyż, na którym rodzimy dzieci i budujemy domy, zbudowany jest z ruchomych piasków i nagrobków. Wszystko, co kiedyś było nam drogie, co zdawało się być autentyczne, niewinne i dobre, zostało zawiane przez wiatr międzynarodowego handlu. Sprawiedliwość i moralność stały się tylko ziarnem w oku wszystko wiedzącego i widzącego cyklonu mediów a–społecznościowych.

Nasz ukochany naród – nękany podziałami, rozwieszony jak pranie między biegunami – pęka z napięcia jak guma w za małych majtkach. Jesteśmy podejrzliwi, nieufni, wieszamy psy na wszystkim i wszystkich. Uczestniczymy w ruchu konspiracyjno-rekonstrukcyjnym, skanujemy horyzont, ekshumujemy resztki tradycji, wypatrujemy zbawiciela, który pokazałby nam drogę wyjścia.

– Spektakl zawiera sceny odnoszące się do tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej – podkreśla Maciej Kuźmiński, jeden z twórców.

Inspiracją twórców spektaklu ,,Plateau” jest profetyczny esej filozofa Gillesa Deleuze’a i psychoanalityka Félixa Guattariego „Tysiąc plateau – drugi tom Kapitalizmu i schizofrenii” z 1980 roku. Dzieło to na wiele sposobów przepowiedziało niestabilną i chaotyczną erę cyfrową, tę, w której żyjemy. Jako ludzkość przechodzimy dziś głęboki kryzys identyfikacji. Swą trwałość utraciły tradycyjne przekonania, narracje historyczne, tożsamości narodowe, natura pracy, religia, prawda, a nawet zdrowy rozsądek, utraciły swą trwałość. Pojęcia „tożsamości” i „rzeczywistości” wydają się całkowicie arbitralne i niepoznawalne, gdy napędza je globalizacja, turbokapitalizm i niezbadana moc internetu. Absurd, jeszcze niedawno nie do pomyślenia, stał się powszechny. Zwolennicy teorii spiskowych, populiści, szaleńcy i nacjonaliści, jeszcze do niedawna stanowiący margines społeczeństwa, urośli w siłę przejmując stery rządów i włączając się do głównego nurtu życia społecznego. W parze z nimi idzie wszechwładny etos wolnego rynku, fetysz sprzedawania, zwyciężania za wszelką cenę, kapitalistyczna wolna amerykanka. Młody zespół taneczny na scenie staje się ikoną współczesności, z cyrkową zręcznością przyjmuje kolejne role i tożsamości, z których każda jest błyskotliwa, oszałamiająca, markowa. To bigos i Monty Python, Techno Viking i Czarna Madonna.

Spektakl odbędzie się 10 września 2021 r. o godz. 18.00 w sali widowiskowej ZCI Ratusz.

Bilety w cenie 30 zł  zakupić możecie Państwo on-line na http://www.kinoratusz.pl oraz w kasie biletowej Ratusza.

————————————————–

Współtwórcy spektaklu ,,Plateau”:

choreografia, dźwięk: Maciej Kuźmiński,

reżyseria, koncepcja, dramaturgia: Maciej Kuźmiński i Paul Bargetto,

teksty, prowadzenie aktorskie: Paul Bargetto,

scenografia i kostiumy: Ilona Binarsch,

reżyseria oświetlenia: Paweł Murlik,

asystent choreografa: Paweł Urbanowicz,

kreacja i wykonanie: Monika Witkowska. Karolina Kardasz, Oscar Mafa, Paweł Kozłowski, Wojciech Marek Kozak, Alexey Torgunakov,

druga obsada: Wiktoria Zawadzka, Omar Karabulut,

czas: 100 minut (bez przerwy),

produkcja: Teatr ROZBARK,

współpraca: Maciej Kuźmiński Company, Teatr Trans-Atlantyk.

————————————————–

Maciej Kuźmiński choreograf, tancerz, pedagog, producent. Jego niezależne produkcje tworzą repertuar Maciej Kuźmiński Company. Twórca i kierownik Polskiej Sieci Tańca.

Angielski magazyn Dance Tabs opisał Room 40 Kuźmińskiego jako „doskonale łączący piękno i koncept”, co trafnie określa styl choreografa. Jego spektakle, formalnie odważne i operujące osadzonym, dynamicznym ruchem, dotykają tematyki filozoficzno-egzystencjalnej.

Prace Kuźmińskiego prezentowane były od 2014 r. ponad 160 razy w Anglii, Niemczech, Izraelu, Kanadzie, Brazylii, Austrii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Słowenii, Czechach, Serbii, Macedonii, Ukrainie, Białorusi, Armenii, Gruzji, we Włoszech, na Węgrzech oraz wielokrotnie w Polsce. Twórca zdobył kilkanaście nagród za choreografię, w tym prestiżową Nagrodę Publiczności na Polskiej Platformie Tańca 2014 za spektakl Room 40, II-gą Nagrodę i Nagrodę Scapino Ballett Production Award na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hannowerze w 2016 r, oraz I-szą Nagrodę, Nagrodę Krytyki oraz Nagrodę Specjalną na międzynarodowym konkursie miniatur choreograficznych w 2017 r w Belgradzie w Serbii za solo Dominik. Jego praca Powtórzenie reprezentowała Polskę w oficjalnym programie Internationale Tanzmesse NRW 2016 w Düsseldorfie. W ostatnim czasie laureat nagrody Regensrburg Tanz Production Prize za solo „I fought Piranhas” Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hannowerze w 2018 r.

Od 2009 r. choreograf rozwija i uczy trzech różnych technik ruchu – autorskiej techniki Dynamic Phrasing, pracy z podłogą (Floor Work) oraz natychmiastowej kompozycji (instant composition). Rozwija też metodę re-kompozycji ruchu nazwaną Task Basket (koszyk zadań).

Twórca spektakli dyplomowych dla Konserwatorium Trinity Laban w Londynie, Instytutu Tańca Współczesnego w Belgradzie, oraz Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki w Mińsku.

Gościnny pedagog w konserwatoriach i zespołach: Codarts – Hogeschool voor de Kunsten, Rotterdam, Holandia, University of Calgary, Kanada, IUI – Belgrade Dance Institute, Serbia, Konserwatorium Trinity Laban for Music and Dance w Londynie, Anglia, oraz dla zespołów Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, Scapino Ballet w Rotterdamie, Regensburg Tanz w Ratyzbonie, Niemcy, Bitef Dance Theatre z Belgradu oraz dla wielu festiwali na terenie Europy.

W latach 2014-2017 etatowy pedagog Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Akademii Sztuki Teatralnych w Krakowie. W latach 2016-2018 kierownik artystyczny i pedagog Teatru Tańca Caro w Siedlcach.

Maciej Kuźmiński ukończył z wyróżnieniem studia MA Choreography oraz również z wyróżnieniem, BA Dance Theatre na konserwatorium Trinity Laban w Londynie.

 

Inne artykuły

Przejdź do treści